Lhasa op zeeniveau - Reisverslag uit Lhasa, China van Sandra Heiden - WaarBenJij.nu Lhasa op zeeniveau - Reisverslag uit Lhasa, China van Sandra Heiden - WaarBenJij.nu

Lhasa op zeeniveau

Door: Sandra en Isabel

Blijf op de hoogte en volg Sandra

01 Oktober 2015 | China, Lhasa

We worden wakker als de twee oude mannetjes van de Muppet show. Elk met een leeg zuurstofflesje, nog steeds zo brak alsof we een aantal flessen slechte vodka hebben gedronken. Maar ondanks dat moesten we erg lachen om elkaar en de situatie. Ziek zijn in het meest simpele hotel, of beter gezegd barak is geen pretje. Geen WC op de kamer, maar ook niet in de gang. Nee, daarvoor moeten we naar buiten en het parkeerterrein over. En dan staan daar de openbare toiletten. Deze bestaan uit een verhoging met lange gaten boven een open riool, met lage muurtjes en geen deuren. Gezellig naast elkaar plassen en poepen. Het is alleen erg moeilijk om daar langer dan 2 seconden te zijn omdat het er Zo Ontzettend Stinkt. Om te voorkomen dat we met onze daze en duizelige koppen flauw zouden vallen van de stank of in het gat zouden stappen hebben we de prullenbak van de kamer bestempeld als plasemmer.

We slepen ons om 7.15 uur uit bed de koude in en gaan toch even kijken naar de zon’s opgang die het meer en de 7000 meter hoge bergen langzaam verlicht. Zeker een mooi spektakel maar onze lichamen waren nog te veel bezig met de hoogte.

We hebben besloten om rechtstreeks naar Lhasa te gaan om daar bij te komen. Zodra we de pas over zijn en afdalen gaat het een stuk beter. We zitten achterin met een dekentje over onze benen naar het voorbij trekkende landschap te kijken. Er is veel bedrijvigheid omdat men aan het oogsten is. Iedereen, van jong tot oud, is hierbij betrokken. We stoppen meerdere malen om te voorkomen dat we te snel bij de speed controle zijn. We maken dankbaar gebruik van deze stops om even in de natuur te plassen of om foto’s te maken. We zorgen altijd wel dat we weg blijven van de auto want die staat meestal op een levensgevaarlijke manier half op de weg geparkeerd.

Eenmaal in Lhasa aangekomen hebben we afscheid genomen van onze driver en zijn we direct iets gaan eten in ons stamrestaurantje. Daarna zijn we onder de douche gegaan en waren we wederom de gelukkigste vrouwen op de wereld. Niet ziek meer, gewassen haren na 5 dagen, een eigen toilet en nog steeds in Tibet!

• 03 Oktober 2015 - 11:59

Anneke Baaijens:

Is heftig1 Als je een beetje ziek bent is het wel behelpen daar. Maar ja, alles kan niet onvoorstelbaar mooi zijn. Ik heb een griepje. Voel me klote. In Spanje opgelopen van de airco denk ik. Gaat ook weer over. Heel goede vlucht en veel slapen in het vliegtuig. Liefs